Skocz do zawartości

Polityka w Polsce


Borys

Rekomendowane odpowiedzi

35 minut temu, Koelner napisał:

dyskutujemy o terminach ? :)

w feudalizmie w XV wieku w Polsce pańszczyzna (podatek) wynosiła 1/7 czyli chłop pracował 14,3 % w przybliżeniu (oczywiście niestety później była zwiększana) a szlachty było podaje się od 8-10 %

w Twoim ujętym kapitalizmie pracujemy prawie 50 % a osób pracujących w sektorze publicznym jest około 20% (plus nieliczeni jeszcze emeryci itp itd ale to nieistotne).

nie chce wchodzić w dyskusję czy to źle czy dobrze ale określanie dzisiejszego systemu gospodarczego w Polsce jako kapitalizm czyli gospodarkę wolnorynkową jest chyba daleko naciągane.

 

Po pierwsze nie 1/7, tylko 1/6 ponieważ niedziela była dniem wolnym od pracy. Po drugie od łana tyle wynosiła, czyli chłop który miał 2 łany, musiał już 1/3 tygodnia pracować na kogoś. Po trzecie - pańszczyzna nie była jedynym podatkiem, były inne podatki, zarówno na szlachtę, jak i na króla i na kościół 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

52 minuty temu, quevas napisał:

a póki co : nie ma masek, nie ma testów, nie ma kasy

W Chinach, Włoszech i Hiszpanii lekarze, pielęgniarki pracowali po 12 godzin w jednej maseczce.

W Polsce na jednego pacjenta potrafiono zużyć 20 pełnych zestawów na dzień (butów, kombinezonów, masek, gogli, czepków)

Ba.

Niejednokrotnie zużywa się 2 zestawy (Policja), na pianego durnia, który po libacji krzyknie "koronawirus". I już jest sracz.a i radiowóz odizolowany od świata (jak laborant testujący broń biologiczną) dokonuje w histerii unieszkodliwienia rzeczonej broni biologicznej mającej 3 promile.

Na szpitalach jest grubo powyżej 100 000 testów. Polskie firmy produkują testy. Polska firma produkuje Arechin. Nikt nie zapewni 100 kompletów/dzień dla każdego pracownika medycznego. Bez jaj, tutaj niewiele można zarzucić, biorąc z jakiego pułapu startowali.

W Chinach (największy producent), też brakowało masek, kombinezonów itd.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

40 minut temu, StaryFan napisał:

Ale w Twoim feudalizmie, nikt nie uczył dzieci chłopa, chłop nie miał ubezpieczenia, opieki medycznej, straży pożarnej, policji, mopsu, telewizji, radia, wyborów, nikt nie budował mu dróg, nie prowadził melioracji itd. itp.

Serio trzeba to tłumaczyć?

Jedyne co miał za darmo, to 100 batów na rok (to akurat przydałoby się znamienitej większości) i garba którego dostał wcześniej, niż później.

 

Godzinę temu, Koelner napisał:

dyskutujemy o terminach ? :)

 

44 minuty temu, RappaR napisał:

Po pierwsze nie 1/7, tylko 1/6 ponieważ niedziela była dniem wolnym od pracy. Po drugie od łana tyle wynosiła, czyli chłop który miał 2 łany, musiał już 1/3 tygodnia pracować na kogoś. Po trzecie - pańszczyzna nie była jedynym podatkiem, były inne podatki, zarówno na szlachtę, jak i na króla i na kościół 

o jakim okresie piszesz ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

51 minut temu, RappaR napisał:

W którym miejscu znosi to płacenie przez chłopów czynszu, który obowiązywał ich wcześniej w postaci typowo:

pół grzywny, 4 kurcząt, 4 sery, 24 jaja, 4 ćwierci owsa.

to nie jest podatek . czynsz , który obecnie płacimy np na mieszkanie także nie jest liczony do podatków, nigdzie nie wyczytałem aby był liczony do wyliczeń dnia wolności podatkowej . czynsz średnio wynosi obecnie 514 zł https://www.google.pl/amp/s/www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/czynsz---cichy-zlodziej-pieniedzy-ile-i-za,43,0,2417963.html%3famp=1 średnia krajowa obecnie wynosi 3800 zł netto czyli około 14% idziesz jeszcze na czynsz . to może jednak socjalizm a nie kapitalizm ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1 minutę temu, Koelner napisał:

to nie jest podatek . czynsz , który obecnie płacimy np na mieszkanie także nie jest liczony do podatków, nigdzie nie wyczytałem aby był liczony do wyliczeń dnia wolności podatkowej . czynsz średnio wynosi obecnie 514 zł https://www.google.pl/amp/s/www.money.pl/gospodarka/wiadomosci/artykul/czynsz---cichy-zlodziej-pieniedzy-ile-i-za,43,0,2417963.html%3famp=1 średnia krajowa obecnie wynosi 3800 zł netto czyli około 14% idziesz jeszcze na czynsz . to może jednak socjalizm a nie kapitalizm ?

Zdajesz sobie sprawę że czynsz wtedy mógł mieć trochę inne znaczenie? A podatki od sztuki bydła też zniósł ten przywilej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

9 minut temu, RappaR napisał:

Zdajesz sobie sprawę że czynsz wtedy mógł mieć trochę inne znaczenie? A podatki od sztuki bydła też zniósł ten przywilej?

nie jest to istotne z czego zdaje sobie sprawę . napisałem informację , które potwierdzają , że nazywanie obecnego systemu gospodarka wolnorynkowa czy tez kapitalizmem jest naciągane .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

5 minut temu, Koelner napisał:

nie jest to istotne z czego zdaje sobie sprawę . napisałem informację , które potwierdzają , że nazywanie obecnego systemu gospodarka wolnorynkowa czy tez kapitalizmem jest naciągane .

Napisałeś, że pańszczyzna była jedynym podatkiem, co jest oczywistym kłamstwem/niewiedzą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

3 minuty temu, Koelner napisał:

niom , opłaty na ziemi chełmińskiej i statuty księcia Janusza z Mazowsza.

Gdzie w tym(ewentualnie przed lub po) masz, że tyczy się tylko ziemi chełmińskiej i Mazowsza?

 

"Oprócz stałych robót musiał on oddawać swą pracę na tłoki i gwałty (roboty pilne przy zbiorach), powaby (doraźne), obrobkę konopi i lnu, strzyżę owiec, szycie mat, kręcenie wici do spławu zboża i drzewa, spuszczanie stawów, sypanie grobel, koszenie siana, siew, zwózkę i rąbanie drzewa, kopanie rowów, rozrzucanie nawozu, tłoczenie oleju, naprawę mostów i dróg, oprócz tego musiał się poddawać najmowi przymusowemu za niską zapłatą do robót na roli, do posyłek i podróży, odbywać wartę itd. Płacił gostinne od bydła, połowszczyznę od wołów, miarowe albo prochowe dla oficjalisty przy składaniu osepu, targowe albo trzecią część przedmiotu przywozowego za sprzedaż, płacił od drobiu, od soli, za uwolnienie od podskubywania gęsi włościańskich, za zbieranie gałązek w lesie, elekcyjne za obieranie urzędników gminy i przysięgłych, świąteczne — podarunek dla oficjalistów pańskich, hajdukowe — dla straży zamkowej, hybernę — na utrzymanie wojska koronnego, kunicę — za pozwolenie małżeństwa dziewczyny, groszowe — za wydawanie kwitów, czopowe — za sprzedaż wina; miejscami musieli chłopi składać kaucję na pewność, że nie uciekną. Dwór zastrzegł sobie monopol sprzedaży wódki, sadła, soli, śledzi, obuwia itd. przymuszał do kupowania u niego oznaczonej ilości wódki, mięsa, zepsutych napojów, ograniczał lub zupełnie zakazywał zarobkowania gdzieindziej, warunkował produkcję (np. płótna) i hodowlę (np. krów i owiec). Dodać do tego trzeba obowiązkowo dostarczane grzyby, jagody, orzechy, miód, jaja, kapłony, kurczęta, len, konopie itd."

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

12 godzin temu, RappaR napisał:

W którym miejscu znosi to płacenie przez chłopów czynszu, który obowiązywał ich wcześniej w postaci typowo:

pół grzywny, 4 kurcząt, 4 sery, 24 jaja, 4 ćwierci owsa.

ten czynsz dotyczy

Cytat

Jednodniową pańszczyznę — jak widzieliśmy — ustanowił statut ks. mazowieckiego Janusza z r. 1421, i toż samo uchwaliła szlachta ziemi chełmskiej na sejmiku w r. 1477. Żaden kmieć albo przebywacz — czytamy tam[15] — nie może odejść od pana przez proste odkazanie (abdicationem), lecz musi zasadzić swój łan innym. Ma płacić czynszu: pół grzywny, 4 kurcząt, 4 sery, 24 jaja, 4 ćwierci owsa

księstwo Mazowieckie wtedy nie było inkorporowane jeszcze do Królestwa Polskiego czy też następnie Rzeczypospolitej, także uchwały szlachty chełmińskiej dotyczyły ziemi chełmińskiej , są to lokalne opłaty - tak jak obecnie masz za przejazd autostradą czy opłaty parkingowe.

9 godzin temu, RappaR napisał:

"Oprócz stałych robót musiał on oddawać swą pracę na tłoki i gwałty (roboty pilne przy zbiorach), powaby (doraźne), obrobkę konopi i lnu, strzyżę owiec, szycie mat, kręcenie wici do spławu zboża i drzewa, spuszczanie stawów, sypanie grobel, koszenie siana, siew, zwózkę i rąbanie drzewa, kopanie rowów, rozrzucanie nawozu, tłoczenie oleju, naprawę mostów i dróg, oprócz tego musiał się poddawać najmowi przymusowemu za niską zapłatą do robót na roli, do posyłek i podróży, odbywać wartę itd. Płacił gostinne od bydła, połowszczyznę od wołów, miarowe albo prochowe dla oficjalisty przy składaniu osepu, targowe albo trzecią część przedmiotu przywozowego za sprzedaż, płacił od drobiu, od soli, za uwolnienie od podskubywania gęsi włościańskich, za zbieranie gałązek w lesie, elekcyjne za obieranie urzędników gminy i przysięgłych, świąteczne — podarunek dla oficjalistów pańskich, hajdukowe — dla straży zamkowej, hybernę — na utrzymanie wojska koronnego, kunicę — za pozwolenie małżeństwa dziewczyny, groszowe — za wydawanie kwitów, czopowe — za sprzedaż wina; miejscami musieli chłopi składać kaucję na pewność, że nie uciekną. Dwór zastrzegł sobie monopol sprzedaży wódki, sadła, soli, śledzi, obuwia itd. przymuszał do kupowania u niego oznaczonej ilości wódki, mięsa, zepsutych napojów, ograniczał lub zupełnie zakazywał zarobkowania gdzieindziej, warunkował produkcję (np. płótna) i hodowlę (np. krów i owiec). Dodać do tego trzeba obowiązkowo dostarczane grzyby, jagody, orzechy, miód, jaja, kapłony, kurczęta, len, konopie itd."

ten opis dotyczy wydarzeń już po 1520 roku

Cytat

W r. 1560 synod dysydencki wielkopolski a w 1572 małopolski mówią o pańszczyźnie trzydniowej, jako normalnej. Doszło do tego, że jeden dzień robocizny z łanu uważano za ulgę «przywileju autentycznego». Ale wreszcie nie pomogły i najautentyczniejsze przywileje. Mieszkańcy Wiązownicy mieli od Kazimierza przywilej na 8 dni rocznie; tymczasem asesorja nakazała im 2 dni tygodniowo. W drugiej połowie XVI w. już i to uznano za dobrodziejstwo, gdyż zdarzały się coraz częstsze wypadki, w których zmuszono pracować dla panów codzień, a nawet w święta. Statut bydgosko-toruński wyłączył od reguły pańszczyźnianej włościan uczynszowanych i posiadających przywileje. Chłopi te przywileje bardzo cenili i zachowywali, ale dzierżawcy królewszczyzn zaczęli tłumaczyć, że statut je zniósł. Sądy asesorskie za Zygmunta III przyjęły ten pogląd. Zagrożono chłopom, że, jeśli będą się opierali, przywileje będą im «pobrane».
W dobrach klasztornych odbywał się ten sam proces. I tu, jak zwykle, czynniki ekonomiczne poparte siłą, zmogły ustawę, która utrzymała się tylko dzięki fałszywym tłumaczeniom[17].
W XVI w. już prawie zaginęły czyste typy gatunków chłopstwa i powstały mieszańce, mniej lub więcej ujednostajnione w swych prawach bardzo małych i w swych obowiązkach bardzo wielkich. Pod niwelującym wpływem szlacheckiego ziemiaństwa powstawały odmiany nowe, łączące w sobie cechy rozmaite — czynszownicy obciążeni robotami przymusowemi i przypisańcy płacący czynsze — a wszystkie te odmiany dążyły do złączenia się w jednej, najogólniejszej postaci — poddanego pańszczyźniaka, obciążonego najrozmaitszemi powinnościami[18]

i oczywiście dotyczy to tylko dóbr królewskich no i dobra klasztorne :)  , z tego wynika ten opis.

aaaaaaa może Ty zapominasz , że to nie są centralne uchwały tylko Rzeczypospolita była złożona z różnych podmiotów administracyjnych jak województwa , powiaty ,ziemie, księstwa, trakty, lenna , protektoraty , gdzie w tych sprawach posiadały autonomię . więc jak to leciało  - kłamstwo-niewiedza.

kończę ten temat , został wyjaśniony.

i nadal czego na odpowiedź darkonozy w jakim ustroju żyjemy.

8 godzin temu, DeltaCenter napisał:

Kurde. Kolesie od kilku godzin toczą spór o kunice i hajdukowe. Ciekawe o czym gadaliby przy wódce? 

myślę ,że by mnie zamęczył :) a jakby jeszcze jego kompanii julek i fluber dołączyli to miałbym mega kaca

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Moim zdaniem jako fan kapitalizmu odbierasz prawo nazywania "kapitalistycznym" obecnemu ustrojowi tak jak fani socjalizmu/komunizmu nie chcieli nazywac socjalistycznym czy komunistycznym tamtych ustrojów ze wzgledu na to ze nie godzili sie z ich patologiami.

To nie był prawdziwy "komunizm"

I teraz analogicznie - to nie jest prawdziwy "kapitalizm" - a on i tak jest i tak wiele lepszy od 100% kapitalizmu

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • matek zablokował(a) ten temat
  • Reikai odblokował(a) ten temat

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się
  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    • Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.
×
×
  • Dodaj nową pozycję...

Powiadomienie o plikach cookie

Umieściliśmy na Twoim urządzeniu pliki cookie, aby pomóc Ci usprawnić przeglądanie strony. Możesz dostosować ustawienia plików cookie, w przeciwnym wypadku zakładamy, że wyrażasz na to zgodę.