Skocz do zawartości
wiLQ

FAQ dla debiutantów w FB

Rekomendowane odpowiedzi

Poniżej przedstawiam FAQ skierowane do debiutantów w Fantasy NBA, które wyjaśnia podstawy gry [przy okazji jest wstępem do regulaminu]. Starałem się umieścić w nim wszystkie najważniejsze kwestie, które pojawiły się w pierwszych edycjach naszej zabawy.

 

Jeśli ktoś ma jakieś pytania czy wątpliwości - śmiało piszcie w tym wątku!

Z pewnością w miarę szybko znajdzie się osoba, która odpowie i wyjaśni.

 

 

Spis pytań dotyczący pierwszego istotnego tematu "dlaczego warto dołączyć?":

1. Co to jest Fantasy NBA? Po co w to grać? Kto tego wszystkiego pilnuje?

2. Jak długo trwają rozgrywki? Ile czasu pochłaniają?

3. Po co tworzyć tyle podobnych lig w jednym miejscu?

4. To wszystko brzmi intrygująco... jak i do kiedy mogę się zapisać?

 

Spis treści dla pytań dotyczących podstawowych ustawień:

5. Co to jest Roto/Rotisserie? Dlaczego wybraliśmy tą formę rozgrywek?

6. W jakich kategoriach toczy się rywalizacja?

7. Jak wynik osiągnięty w poszczególnych kategoriach przekłada się na ostateczną pozycję drużyny w tabeli?

8. W jaki sposób budujemy swoje zespoły? Czy można gdzieś poćwiczyć?

9. Jak "nasi" zawodnicy mogą zdobywać punkty dla naszej drużyny?

10. Czy musimy mieć zawsze wystawionych wszystkich 10 starterów?

11. Dopuszczalne są zmiany składu w trakcie sezonu?

12. Czy można wymieniać zawodników NBA między sobą?

13. Co się dzieje z graczami NBA, których wywalimy?

 

 

 

1. Co to jest Fantasy NBA? Po co w to grać? Kto tego wszystkiego pilnuje?

 

Fantasy NBA to darmowa internetowa gra, która pozwala fanom koszykówki wcielić się w rolę menadżera drużyny i rywalizować o mistrzostwo ligi z innymi sympatykami i kibicami NBA.

To także doskonały sposób na wykorzystanie i poszerzanie swojej wiedzy o koszykówce zza oceanu oraz na poznanie wielu osób o podobnych zainteresowaniach.

Tak więc jeśli kiedykolwiek pomyślałeś, że mógłbyś stworzyć lepszą drużynę niż robią to prawdziwi GMowie w NBA i chcesz zmierzyć się z osobami, które uważają podobnie, to zdecydowanie powinieneś spróbować swoich sił w fantasy basketball! Przy okazji na własnej skórze przekonasz się jak trudne jest to zadanie ;-)

 

W praktyce gra opiera się na porównywaniu statystyk prawdziwych graczy NBA przypisanych do Twojego zespołu z innymi drużynami w lidze. Ale bez obaw, są narzędzia, które to robią automatycznie za Ciebie także nie jest wymagana jakaś szczególna wiedza na temat statystyki czy umiejętność szybkiego liczenia. Tak jak w dyskusjach ze znajomymi opierasz się na argumentach "ten zawodnik ma średnio więcej punktów i zbiorek" tak samo w uproszczeniu działa to tutaj.

 

Gramy na serwisie Yahoo Fantasy Basketball [które wyręcza nas z liczenia ręcznie wielu rzeczy], a to forum służy głownie do dyskusji między poszczególnymi menadżerami na około ligowe tematy o zasadach, ustaleniach na sezon oraz dlaczego inni spartolili swoje decyzje, a Twoja drużyna jest doskonała ;-)

 

 

2. Jak długo trwają rozgrywki? Ile czasu pochłaniają?

 

Rozgrywki co roku trwają tyle ile sezon zasadniczy w NBA czyli od polowy października do połowy kwietnia.

Natomiast to ile czasu poświecisz na grę zależy głownie od Ciebie i Twojego stylu grania. Może to być zarówno 15 minut co kilka dni jak też pół godziny na dobę. Bardziej doświadczeni gracze zwykle praktycznie codziennie rano śledzą swoje drużyny i co się dzieje w lidze bo mecze są niemal codziennie, ale nie jest to w żaden sposób obowiązkowe. Jak masz ochotę zaglądać co 3 czy 5 dni, to też jak najbardziej da się tak grać. Po prostu musisz być świadomy, że w dni, w które nie zaglądasz również coś się w lidze i NBA dzieje. Inni mogą na tym skorzystać, a Ty nie.

 

Generalnie sytuację można najlepiej opisać tak: jak śledziłeś rozgrywki NBA i wyniki do tej pory tak będziesz mógł śledzić dalej... tylko będziesz miał więcej powodów by to robić!

 

 

3. Po co tworzyć tyle podobnych lig w jednym miejscu?

 

Z wielu względów praktycznych.

W początkach Fantasy był często problem, że małe grupki znajomych grały ze sobą i nie stykały się wcale z innymi grającymi. W ten sposób powstało wiele małych zamkniętych lig, którym mógł grozić upadek z braku chętnych. Do tego trudno było porównywać miedzy sobą te grupki nawet jak już się spotkały.

 

Natomiast organizacja wielu lig o identycznych ustawieniach w jednym miejscu powoduje, że jest możliwość zmierzenia się z dziesiątkami ludzi, których inaczej byś nigdy nie spotkał. Poza tym jest łatwo o zastępstwo gdy ktoś nagle zrezygnuje i powstaje wspólne środowisko do dyskusji o samej grze oraz jej strategiach.

 

Dla dodatkowego smaczku umówiliśmy się na podział lig na poziomy: I liga, II liga czy III liga to są tylko umowne sformułowania, ale dzięki nim może być jasno określony sposób mieszania się graczy miedzy rożnymi ligami. W ten sposób można się będzie zetknąć z wieloma różnymi osobami w krótkim czasie.

 

O szczegółach ustanowionego unikalnego systemu awansów i spadków można przeczytać w pytaniu 23 w drugiej części regulaminu [http://www.e-nba.pl/topic/3015-regulamin-lig-roto/].

 

 

4. To wszystko brzmi intrygująco... jak i do kiedy mogę się zapisać?

 

Zapisać się można za darmo w wydzielonym do tego wątku: http://www.e-nba.pl/topic/5613-ligi-roto-201718-nowe-zgloszenia/

Przy czym jest prośba żebyś to robił tylko jak masz przekonanie, czas i chęci by grać do końca sezonu. Jeśli planujesz tylko zobaczyć jak to wygląda i się zmyć po tygodniu czy miesiącu to lepiej dla wszystkich byś się zapisał do mniejszej ligi jakich nie brakuje także na tym forum w innych działach.

 

Odnośnie terminu to sezon NBA zaczyna się pod koniec października, więc żeby był czas na organizacje lig i draftów zapisy na ten sezon trwają do 17 września.

 

 

 

5. Co to jest Roto/Rotisserie? Dlaczego wybraliśmy tą formę rozgrywek?

 

Roto [skrót od Rotisserie] to format rozgrywek fantasy, który polega na zbieraniu statystyk w wybranych kategoriach i porównywaniu ich do wszystkich innych drużyn w lidze.

 

Największymi zaletami tego formatu jest jednoczesna bezpośrednia rywalizacja z wieloma przeciwnikami na raz [przez co emocje są większe niż w zwykłym 1-na-1 i powstaje wiele możliwych scenariuszy na rozwój wypadków] oraz wielowymiarowe możliwości w konstruowaniu drużyny. Tzn przykładowo drużyna nie musi być silna tylko dzięki punktom czy zbiórkom, ale także dzięki innym kategoriom jak np bloki i skuteczność z gry. Albo asysty i przechwyty. Itp itd.

Co więcej, dzięki takiemu formatowi można zasmakować jak trudno stworzyć drużynę wszechstronną w skali ligi bo wzmocnienie w jednym miejscu zwykle odbija sie negatywnie w innym, więc to taka nieustająca walka o bilans i równowagę, z która także prawdziwi GMowie w NBA muszą sie mierzyć.

 

 

6. W jakich kategoriach toczy się rywalizacja?

 

Rywalizacja odbywa się jednocześnie, ale niezależnie w następujących 9 statystykach:

 

PTS (suma zdobytych punktów ogółem dla całej drużyny)

FG% (skuteczność rzutowa z gry drużyny ogółem)

FT% (skuteczność rzutów wolnych drużyny)

3PM (suma celnych rzutów za trzy punkty całej drużyny)

REB (suma zbiórek całej drużyny)

AST (suma asyst całej drużyny)

STL (suma przechwytów całej drużyny)

BLK (suma bloków całej drużyny)

TO (suma strat całej drużyny, ale tu im mniej strat tym lepiej)

 

Wszystkie te kategorie są traktowane jako równe tzn wygranie kategorii np punkty ma taką samą wartość jak wygranie kategorii np przechwyty. Idealna drużyna byłaby mocna w każdej kategorii, ale w praktyce trudno coś takiego zrealizować, więc zwykle trzeba wybierać swoje mocne i słabe strony.

 

 

7. Jak wynik osiągnięty w poszczególnych kategoriach przekłada się na ostateczną pozycję drużyny w tabeli?

 

W zależności od ilości drużyn w lidze, otrzymujemy określoną ilość punktów za miejsce w każdej z kategorii. Przyjmijmy, że mamy 15 drużyn (czyli tyle, ile powinna mieć prawie każda liga w rozgrywkach). Najlepsza drużyna w kategorii PTS otrzymuje 15 punktów, druga otrzymuje 14 punktów i tak aż do ostatniej, 15stej drużyny, która dostaje jeden punkt. W taki sposób Yahoo automatycznie porównuje wszystkie kategorie ze sobą.

Czyli celem gry jest zdobycie jak najlepszego miejsca w każdej z kategorii, a wygra drużyna, która na koniec sezonu będzie miała najwięcej punktów z sumy wszystkich kategorii.

 

Jeśli to wyjaśnienie brzmi skomplikowanie to dla ułatwienia po prostu spójrz jak to wyglądało w jednej z lig: http://archive.fantasysports.yahoo.com/archive/nba/2014/808/standings

W przypadku gdy dwie drużyny mają tyle samo punktów roto decyduje tiebreaker z pytania 19.

 

8. W jaki sposób budujemy swoje zespoły? Czy można gdzieś poćwiczyć?

 

Przed rozpoczęciem sezonu zasadniczego NBA w terminie pasującym wszystkim uczestnikom każda liga organizuje draft (przy użyciu narzędzi Yahoo) gdzie wybieramy zawodników na zasadzie "aukcji". Tzn każdy przed draftem otrzymuje wirtualny budżet w wysokości 200$, który może przeznaczyć na licytację 13 wybranych przez siebie graczy NBA (nie można kupić ani mniej ani więcej - wybieramy dokładnie 13 zawodników!).

 

W praktyce wygląda to tak, że każdy uczestnik po kolei nominuje jednego zawodnika z NBA, którego cena jest następnie licytowana przez wszystkich zainteresowanych GM-ów do momentu aż nikt nie ma ochoty podbijać jego pensji i wtedy trafi on do tego uczestnika, który złożył najwyższa ofertę. I tak wiele razy aż wypełnia się składy. To brzmi jak długi proces, ale każda taka licytacja zajmuje około minuty także draft w tym formacie w zależności od ilości graczy trwa od 2 do 4 godzin. A co najważniejsze jest sprawiedliwy bo każdy na początku ma takie same szanse żeby kupić najlepszych czy ulubionych zawodników.

 

Jeśli ktoś nie ma doświadczenia w aukcji - warto kilka razy potestować jak to działa i wygląda na tzw. Mockach, które są dostępne tu: http://basketball.fantasysports.yahoo.com/nba/mock_lobby?lobby=auction .

Te mocki to symulacje prawdziwych draftów [tzn technicznie wygląda to tak samo], ale ich wyniki nie mają żadnego znaczenia, więc można sobie ćwiczyć do woli... ale trzeba pamiętać, że w mockach często jest wielu automatycznych GMów co spowalnia proces i czyni go mniej ciekawym. W naszej lidze powinni uczestniczyć wszyscy, więc będzie to dużo bardziej dynamiczne i trudniej będzie kupić każdego zawodnika.

Umawianie się na wspólne mocki odbywa się tutaj [im bliżej sezonu tym więcej będzie chętnych]: http://www.e-nba.pl/topic/5605-mockowanie-1718/

 

9. Jak "nasi" zawodnicy mogą zdobywać punkty dla naszej drużyny?

 

Trzeba ich wystawić na Yahoo w aktywnym składzie. Jednego dnia może to być maksymalnie 10 graczy na raz spośród 13 z całego wybranego przez nas składu. Ale trzeba pamiętać, że ta wybrana przez nas 10-tka (zwana Starterzy) zdobywająca w danym dniu statystyki dla naszej drużyny musi grać na określonych pozycjach. I tak, wśród naszych starterów mamy:

- po jednym graczu na każdej z podstawowych pozycji: PG [rozgrywający], SG [rzucający obrońca], SF [niski skrzydłowy], PF [silny skrzydłowy], C

.

- jednego dodatkowego obrońcę (PG lub SG)

- jednego dodatkowego skrzydłowego (SF lub PF)

- trzech dowolnych graczy (nie istotne na jakiej pozycji, zwane UTIL)

 

Czyli w skrócie, grająca 10tka ma przypisane pozycje PG, SG, G, SF, PF, F, C, dowolna, dowolna, dowolna.

 

Wybranych graczy uzupełnia 3 rezerwowych, którzy w każdej chwili mogą być dodani do starterów kosztem wcześniej wybranego zawodnika. Nie mamy ograniczeń w ilości takich zamian - ale UWAGA!!! Do każdego z 10 opisanych wcześniej miejsc przypisana jest taka sama, maksymalna ilość meczy do wykorzystania (82- tyle co rozgrywa każda drużyna NBA w sezonie zasadniczym). To oznacza, że jeśli zbyt często będziemy rotować naszym składem, możemy przed końcem sezonu wykorzystać spotkania dostępne dla danej pozycji.

 

W sezonie 2015/16 zostal dodany jeden slot IL przeznaczony do trzymania zawodnikow kontuzjowanych [o przyznaniu tego statusu decyduje Yahoo i zaznacza haslem "Injured"]. Takie tymczasowe przechowanie zawodnika z dlugoterminowym urazem na slocie IL otworzy dodatkowego slota w rotacji na kogos zdrowego [czyli tymczasowo mozna miec w skladzie 14 graczy z czego tylko 13 moze byc wstawionych do punktowania]. Gdy zawodnik ze slota IL wyzdrowieje trzeba bedzie zwolnic dla niego miejsce wywalajac kogos ze skladu.

 

10. Czy musimy mieć zawsze wystawionych wszystkich 10 starterów?

 

Nie, możemy wystawiać tylu graczy ilu chcemy, ale punktować będą oczywiście tylko ci, którzy danego dnia grają w realnej NBA i są wystawieni w aktywnym składzie. Uważajcie jednakże na zbyt intensywne rotowanie składem w przypadku, gdy danego dnia nasz podstawowy zawodnik nie gra. Jeśli wystawimy na jego miejsce rezerwowego, który statystycznie osiąga słabsze wyniki, to w końcowym rozrachunku zamiast pomagać - szkodzimy naszej drużynie.

Co więcej, często są w NBA dni, np czwartki, gdy w terminarzu jest raptem kilka meczy na krzyż, wiec siłą rzeczy można wystawić tylko garstkę zawodników. Ale to nie stwarza żadnego problemu bo w ostatecznym rozrachunku wszystkie drużyny w sezonie grają po tyle samo gier.

 

 

11. Dopuszczalne są zmiany składu w trakcie sezonu?

 

Tak! To ważna część tej gry, że w każdej chwili można wywalić gracza, którego uznajemy za zbyt słabego i wymienić go za innego, który nie jest przypisany do żadnej drużyny.

Wręcz trzeba dodać, że niezwykle rzadko zdarza się, iż skład po drafcie utrzymuje się dłużej niż miesiąc czy dwa. Po prostu w miarę szybko okazuje się, który z naszych graczy zawodzi, gdy w tym samym czasie dostępny jest zawodnik grający na wysokim poziomie. Pozbywamy się wiec "naszego" kupionego na aukcji, a bierzemy nowego i tak oto w łatwy sposób wzmacniamy skład. Nie ma limitu ile takich zmian można dokonać, ale też w praktyce zazwyczaj nie ma sensu pobieranie często wielu graczy, jak trafi Ci się jakiś dobry to lepiej go przytrzymać dłużej.

Co więcej, można także wymieniać graczy miedzy drużynami...

 

 

12. Czy można wymieniać zawodników NBA między sobą?

 

Tak! Nawet wielu na raz i to wręcz bardzo fajna cześć tej zabawy! Jak się dogadasz z innym manadżerem możecie wymienić się uzgodnionymi graczami od momentu zakończenia draftu aż do deadline na wymiany [data ustalona w pytaniu 17 w drugiej części regulaminu].

 

Nie ma limitów transferów - można je przeprowadzać dowolną ilość razy... oczywiście o ile znajdziesz chętnego na przyjęcie Twojego zawodnika i oddanie swojego. A to zwykle najtrudniejsza cześć!

Warto dodać, że negocjowanie też może być zabawne bo w praktyce próbujesz przekonać innego gracza dlaczego Twój zawodnik jest lepszy od jego... ;-)

 

 

13. Co się dzieje z graczami NBA, których wywalimy?

 

Uzyskują oni status tzw. Waivers. Oznacza to, że przez 48h nikt nie będzie mógł ich wybrać do swojego składu. Natomiast w tym czasie możemy "zapisywać się" w kolejce po takiego gracza, deklarując jaką kwotę z tzw. Waiver Budget chcemy na niego przeznaczyć. Otrzymuje go ten menadżer, który wylicytował najwyższą kwotę [nawet jeśli była dużo wyższa od drugiej najwyższej!]. Licytacja jest niejawna. Jeśli nikt nie złoży żadnej oferty po 48 godzinach można go pobrać za darmo dopóki jest dostępny.

 

Po co istnieje coś takiego? Żeby uniknąć sytuacji szybkiego wywalania i pobierania tego samego zawodnika co wprowadzałoby sztuczne zamieszanie.

 

 

 

Jeszcze raz przypomnienie, że zapisać się można za darmo w wydzielonym do tego wątku: http://www.e-nba.pl/topic/5613-ligi-roto-201718-nowe-zgloszenia/

 

Druga część regulaminu z resztą zasad jest pod adresem: http://www.e-nba.pl/topic/3015-regulamin-lig-roto/

Edytowane przez wiLQ

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jak odbierac fakt, ze NIKT nie zadal tu zadnego pytania...

albo FAQ taki dobry, ze wyjasnia wszystko albo taki zly, ze nikt tego nie przeczytal ;-)

 

Ale jest tez mozliwosc trzecia, ze temat zrobi sie pilniejszy gdy bedzie nieco blizej draftu, wiec

wrzucam tu pomocna rade ze strony innego doswiadczonego GMa...

 

Stronek o fantasy baskecie jest masa, co jakiś czas tu się co ciekawsze linki przewijają - bądźcie na bieżąco!

 

Poczytajcie, jaki mniej więcej poziom w poszczególnych kategoriach warto ukręcić, by powalczyć:

 

http://zawszepopierwsze.bloog.pl/id,330684524,title,KATEGORIE-ROTO-W-PIGULCE-CZESC-PIATA-WIGILIJNA-RESZTA,index.html

http://zawszepopierwsze.bloog.pl/id,330675695,title,KATEGORIE-ROTO-W-PIGULCE-CZESC-PIATA-PRZECHWYTY,index.html

http://zawszepopierwsze.bloog.pl/id,330487090,title,KATEGORIE-ROTO-W-PIGULCE-CZESC-CZWARTA-ZBIORKI,index.html

http://zawszepopierwsze.bloog.pl/id,330402190,title,KATEGORIE-ROTO-W-PIGULCE-CZESC-TRZECIA-OSOBISTE,index.html

http://zawszepopierwsze.bloog.pl/id,330320278,title,KATEGORIE-ROTO-W-PIGULCE-CZESC-DRUGA-TROJECZKI,index.html

http://zawszepopierwsze.bloog.pl/id,330264184,title,KATEGORIE-ROTO-W-PIGULCE-CZESC-PIERWSZA-FG,index.html

 

tylko nazwiskami się nie sugerujcie, to nie zawsze aktualne w tym względzie treści :-)

 

No i mockujcie jak najwięcej, a potem liczcie, czy zmontowane tą drogą drużyny mają Waszym zdaniem widoki na sukces w poszczególnych kategoriach.

 

Im więcej dacie z siebie teraz, tym większe szanse, że debiutancki sezon nie będzie na zasadzie "pierwsze koty za płoty".

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

"Czyli w skrócie, grająca 10tka ma przypisane pozycje PG, SG, G, SF, PF, F, C, C, dowolna, dowolna.

 

Wybranych graczy uzupełnia 3 rezerwowych, którzy w każdej chwili mogą być dodani do starterów kosztem wcześniej wybranego zawodnika. Nie mamy ograniczeń w ilości takich zamian - ale UWAGA!!! Do każdego z 10 opisanych wcześniej miejsc przypisana jest taka sama, maksymalna ilość meczy do wykorzystania (82- tyle co rozgrywa każda drużyna NBA w sezonie zasadniczym). To oznacza, że jeśli zbyt często będziemy rotować naszym składem, możemy przed końcem sezonu wykorzystać spotkania dostępne dla danej pozycji."

 

poproszę o rozwinięcie tematu

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

"Czyli w skrócie, grająca 10tka ma przypisane pozycje PG, SG, G, SF, PF, F, C, C, dowolna, dowolna.

 

Wybranych graczy uzupełnia 3 rezerwowych, którzy w każdej chwili mogą być dodani do starterów kosztem wcześniej wybranego zawodnika. Nie mamy ograniczeń w ilości takich zamian - ale UWAGA!!! Do każdego z 10 opisanych wcześniej miejsc przypisana jest taka sama, maksymalna ilość meczy do wykorzystania (82- tyle co rozgrywa każda drużyna NBA w sezonie zasadniczym). To oznacza, że jeśli zbyt często będziemy rotować naszym składem, możemy przed końcem sezonu wykorzystać spotkania dostępne dla danej pozycji."

 

poproszę o rozwinięcie tematu

Chodzi o to, że dni meczowych jest ponad 150, więc jeśli by ktoś chciał wystawiać każdego dnia kogoś, to po połowie sezonu wyczerpie limit gier i dalej może się nie logować (relegowanie za miesiąc bez logowania nie jest zatem najszczęśliwszym pomysłem ;] ), bo już swojego wyniku nie poprawi. Oczywiście wpłynie to co do zasady negatywnie na wyniki, bo obniży średnią. Będzie tak dlatego, że lepsi gracze nie zagrają wszystkich możliwych spotkań.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Pytanko początkującego. Skąd czerpiecie wiedzę o statsach? ze stronki yahoo czy innych?

W trakcie draftu, tam chyba są wypisane wszystkie statsy z tamtego sezonu, nie? Nie grałem jeszcze takiego szybkiego draftu z emocjami ale zdążę opierając się na tych statsach ogarnąć sprawę pod czas draftu czy wy doświadczeni używacie innych stronek?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

michu, w aplikacji draftowej Yahoo sa zeszloroczne statsy [*], wiec jednym rzutem oka mozna cos na szybko sprawdzic, ale musisz wiedziec, ze w czasie draftu jest zwyczajnie za malo czasu [*] na jakies glebsze zastanawianie sie nad statystykami danego zawodnika i dlatego wszelkie analizy powinno sie robic w ramach przygotowan przed draftem.

 

[*] - koniecznie sprobuj mocka by zobaczyc jak to wyglada!

 

Zas w przygotowaniach do draftu jak najbardziej korzysta sie z wielu zrodel, najbardziej podstawowe to:

http://www.basketball-reference.com/ gdzie sa przejrzyste statystyki wszystkich zawodnikow,

http://basketballmonster.com/PlayerRankings.aspx gdzie sa szacunkowe wyceny ile statsy byly warte.

Plus wygooglaj "nba depth charts" i trafisz na wiele zrodel, ktore szacuja jak beda wygladac rotacje.

Edytowane przez wiLQ

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

9. Jak "nasi" zawodnicy mogą zdobywać punkty dla naszej drużyny?

 

Trzeba ich wystawić na Yahoo w aktywnym składzie. Jednego dnia może to być maksymalnie 10 graczy na raz spośród 13 z całego wybranego przez nas składu. Ale trzeba pamiętać, że ta wybrana przez nas 10-tka (zwana Starterzy) zdobywająca w danym dniu statystyki dla naszej drużyny musi grać na określonych pozycjach. I tak, wśród naszych starterów mamy:

- po jednym graczu na każdej z podstawowych pozycji: PG [rozgrywający], SG [rzucający obrońca], SF [niski skrzydłowy], PF [silny skrzydłowy], C

.

- jednego dodatkowego obrońcę (PG lub SG)

- jednego dodatkowego skrzydłowego (SF lub PF)

- jednego dodatkowego centra ©

- dwóch dowolnych graczy (nie istotne na jakiej pozycji, zwane UTIL)

 

Czyli w skrócie, grająca 10tka ma przypisane pozycje PG, SG, G, SF, PF, F, C, C, dowolna, dowolna.

 

Wybranych graczy uzupełnia 3 rezerwowych, którzy w każdej chwili mogą być dodani do starterów kosztem wcześniej wybranego zawodnika. Nie mamy ograniczeń w ilości takich zamian - ale UWAGA!!! Do każdego z 10 opisanych wcześniej miejsc przypisana jest taka sama, maksymalna ilość meczy do wykorzystania (82- tyle co rozgrywa każda drużyna NBA w sezonie zasadniczym). To oznacza, że jeśli zbyt często będziemy rotować naszym składem, możemy przed końcem sezonu wykorzystać spotkania dostępne dla danej pozycji.

 

 

10. Czy musimy mieć zawsze wystawionych wszystkich 10 starterów?

 

Nie, możemy wystawiać tylu graczy ilu chcemy, ale punktować będą oczywiście tylko ci, którzy danego dnia grają w realnej NBA i są wystawieni w aktywnym składzie. Uważajcie jednakże na zbyt intensywne rotowanie składem w przypadku, gdy danego dnia nasz podstawowy zawodnik nie gra. Jeśli wystawimy na jego miejsce rezerwowego, który statystycznie osiąga słabsze wyniki, to w końcowym rozrachunku zamiast pomagać - szkodzimy naszej drużynie.

Co więcej, często są w NBA dni, np w czwartki, gdy w terminarzu jest raptem kilka meczy na krzyż, wiec siłą rzeczy można wystawić tylko garstkę zawodników. Ale to nie stwarza żadnego problemu bo w ostatecznym rozrachunku wszystkie drużyny w sezonie graja po tyle samo gier.

 

 

 

 

 

 

 

 

może śmieszne ale proszę rozwinąć temat bo to wydaje mi się istotne

zauważyłem dysproporcje w tabeli przy statystyce GP czyli co?

najlepsi zagrają więcej spotkań?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

może śmieszne ale proszę rozwinąć temat bo to wydaje mi się istotne

zauważyłem dysproporcje w tabeli przy statystyce GP czyli co?

najlepsi zagrają więcej spotkań?

główną przyczyną dysproporcji są kontuzję. może się tak zdarzyć, że nagle będziesz miał kontuzjowanych 5 zawodników z podstawowego składu. w dodatku będą to jakieś dziwne kontuzje day-to-day. no trzeba wtedy kombinować, rotować składem, liczyć mecze, zaciagać zawodników z free agents. pomaga w tym licznik, który znajduje się w panelu drużyny, będziesz miał tam podliczoną ilość meczy, które już rozegrałeś na danej pozycji i symulacje ile jeszcze rozegrasz (te symulacje momentami bywają zwodnicze). gdy zaciągasz zawodników z free agents to nigdy nie jest tak, że rozegrali oni tyle samo gier co gość, którego zastępowałeś.

 

to jest mnóstwo jakiś małych rzeczy, które mają na to wpływ, ale w tym momencie chyba najważniejsza informacja to taka, że na każdej pozycji masz 82 mecze do rozegrania i musisz miec to na uwadze. a konkrety wyjdą w praniu.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

zauważyłem dysproporcje w tabeli przy statystyce GP czyli co? najlepsi zagrają więcej spotkań?

Jesli masz na mysli zeszloroczne ligi to czesc ludzi po prostu nie probowala rozegrac wszystkich gier.

Ale generalnie chodzi o to, ze jakbys nie kombinowal to dwoch aktywnych GMow rozegra dokladnie taka sama ich ilosc w calym sezonie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Chcialbym wyczerpac jeszcze temat o wystawianiu zawodnikow, jesli w danym dniu wszyscy moi zawodnicy maja dzien meczowy to powinienem wystawic wszystkich 13 do skladu, czy moze mniej? Najlepszych graczy ustawic na pozycjach PG SG SF PF C i starac sie rotowac jak najrzadziej czy to nie ma roznicy czy graja na PG czy G? Dzieki za odpowiedz

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Chcialbym wyczerpac jeszcze temat o wystawianiu zawodnikow, jesli w danym dniu wszyscy moi zawodnicy maja dzien meczowy to powinienem wystawic wszystkich 13 do skladu, czy moze mniej? Najlepszych graczy ustawic na pozycjach PG SG SF PF C i starac sie rotowac jak najrzadziej czy to nie ma roznicy czy graja na PG czy G? Dzieki za odpowiedz

Punktuje max 10 zawodników bo pozostałe 3 pozycje to Bench czyli po naszemu ławka.

Zawodnik punktuje tak samo na pozycjach jak i na Utilu, ale z pozycjami chodzi o to ze na PG możesz grać tylko kimś z takim znaczkiem i takimi zawodnikami musisz "wyrobić" na tej pozycji 82 mecze, tak samo jest z pozostałymi pozycjami. Jedynie na Utilach chodzi o to że możesz grac kogo tam masz bez znaczenia z jakim znaczkiem byleby tez "wyrobić" 82 mecze w całym sezonie.

Ale nawet jeżeli wszyscy grają to nie ma obowiązku wystawiać ich na 10 pozycjach, bo możesz założyć czyjś słabszy mecz, albo liczyć że w dalszej części sezonu będzie miał swój czas np. w pierwszej piątce i wtedy będziesz nim grał.

Założenie jest takie żeby grac najlepszymi a nie wszystkim co się ma, pamietając jednak o wykorzystaniu na każdym slocie 82 meczy (z wyjątkiem związanym oczywiście z bugiem dla pozycji C i Utl).

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wiec nie ma co na sile umiejscawiac wszystkich zawodnikow do skladu na sile jak robilem to w ubieglym roku gdzie pod koniec polecialem na leb w klasyfikacji bo nie mialem wolnych miejsc dla zawodnikow, a raczej wybierac kilku ktorych uznamy za najlepszychw danym dniu :)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Wiec nie ma co na sile umiejscawiac wszystkich zawodnikow do skladu na sile jak robilem to w ubieglym roku gdzie pod koniec polecialem na leb w klasyfikacji bo nie mialem wolnych miejsc dla zawodnikow, a raczej wybierac kilku ktorych uznamy za najlepszychw danym dniu :)

takie zabawy tylko w h2h

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

flash7, nie wiem w jakiej lidze grales rok temu, ale to co opisujesz wlasnie moglo wynikac z tego, ze rozegrales wszystkie mecze na kazdej pozycji wczesniej niz pozostali w lidze. Tzn przykladowo jak rozegrasz 820 gier do 5 kwietnia to tego dnia w tabeli wygladasz wyjatkowo fajnie, ale w ostatnich tygodniach sezonu juz nic nie bedziesz mogl dorzucic gdy inni wtedy dopiero beda sie zblizac do swojej granicy 820 gier, wiec powoli Cie beda wyprzedzac.

 

Generalnie w roto chodzi o to zeby z jednej strony rozegrac wszystkie mozliwe mecze, ale z drugiej by byly one jak najlepsze, a im wiecej sie wystawia zawodnikow tym powinny one byc slabsze.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Generalnie w roto chodzi o to zeby z jednej strony rozegrac wszystkie mozliwe mecze, ale z drugiej by byly one jak najlepsze, a im wiecej sie wystawia zawodnikow tym powinny one byc slabsze.

Jeszcze gorzej przesadzic w drugą stronę i nie wykorzystać wszystkich spotkań w pełni. W skrócie nalezy balansować najlepiej od (-1) do (+1) na slotach z pozycjami przez cały sezon. Wszystkie jakieś (-5) czy (+5) to już odstępstwa od normy.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeszcze gorzej przesadzic w drugą stronę i nie wykorzystać wszystkich spotkań w pełni. W skrócie nalezy balansować najlepiej od (-1) do (+1) na slotach z pozycjami przez cały sezon. Wszystkie jakieś (-5) czy (+5) to już odstępstwa od normy.

MTH - pamietajmy jednak o jednej rzeczy - algorytmy Yahoo wyliczajace czy mamy nadgrane mecze bazują na sredniej spodziewanej ilosci meczów danego dnia.

Jesli masz skład odbiegający od sredniej to beda spore zafałszowania.

Np - pod koniec lutego mamy roznice siegajace 10% w ilosci rozegranych spotkan (Miami - 56, Orlando - 62).

Grajac trzema bolkami z Heat mozesz miec po koniec lutego 9 spotkań na minusie mimo, ze to nie jest prawda. A Orlandosami (o ile bedzie tam ziutkow trzech wartych zachodu :) ) bedziesz miał +9.

Tak wiec nie nalezy podchodzic do tego co pokazuje Yahoo zupełnie bezkrytycznie.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Drobne przekłamania oczywiście mogą się zdarzyć, ale w gruncie rzeczy ten system nie jest taki zły i w większości przypadków mi się dość dobrze sprawdzał, a przekłamania jeśli już to były minimalne (może dlatego, że miałem dobrze zbilansowane składy), tym bardziej jak się zagląda na yahoo codziennie po kilkanaście razy to naprawdę ciężko się wykoleić :D Nie miałem takiej sytuacji, żeby w ostatni dzień zasadniczego nie wystawić składu, jak i również niewykorzystanych slotów na zakończenie. Najgorzej jak się ma przesyt zawodników na jakiejś pozycji, przykładowo PG czy C jak widziałem u innych - wtedy powstają anomalia.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

ja mam takie pytanie: jesli wystawie jakiegos grajka i z roznych przyczyn nie zagra on w meczu ani minuty (kontuzja na rozgrzewce, trener go nie wystawi 'bo tak') to jest to liczone, czy gra traktuje to tak jakbym miał pusty slot (czyli nie przepadnie mi 1 z 82 meczow dla danej pozycji)?

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.


  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...