Skocz do zawartości
JackBarry

Przepisy II

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano (edytowane)

Cześć,

ponownie mam pewne wątpliwości odnośnie przepisów - czy pomożecie rozstrzygnąć? Prosiłbym też o przedstawienie różnic pomiędzy ligą europejską a NBA, jeśli takie istnieją w kontekście poniższych:

1. ani przepisy FIBA ani przepisy NBA nie zabraniają wyskoku przy oddawaniu rzutów wolnych ("osobistych"). W obu przypadkach znajduje się natomiast przepis, który mówi, że:
- FIBA: "[ Zawodnik] Nie dotknie linii rzutów wolnych, ani nie wejdzie w obszar ograniczony do momentu, kiedy piłka wpadnie do kosza lub dotknie obręczy" (FIBA Oficjalne Przepisy Gry w Koszykówkę 2018, przepis 43.2.3, podpunkt 4; https://plk.pl/internalfiles/fckfiles/file/dokumenty/regulaminy2018_19/Oficjalne Przepisy Gry w Koszykówkę 2018.pdf)
- NBA: "The free throw shooter may not step over the plane of the free throw line until the ball touches the basket ring, backboard or the free throw ends" (2018-19 NBA Rulebook, 9.I.b; https://official.nba.com/rule-no-9-free-throws-and-penalties/).
Problem jest taki, że nie jest sprecyzowane, czym jest "wejście w obszar ograniczony". Jako, że (normalnie w grze) wybicie piłki znajdującej się faktycznie poza linią autu przez zawodnika znajdującego się również faktycznie poza linią autu, ale mającego obie stopy w powietrzu w ten sposób, że wraca on obiema stopami na boisko jest uznawane przez przepisy za legalne wybicie piłki, można dojść do wniosku, że w przypadku oddawania rzutów wolnych jest analogicznie. Tak więc pytanie:
- czy jeżeli przy oddawaniu rzutów wolnych zawodnik wykona wyskok do przodu w ten sposób, że znajdzie się faktycznie nad obszarem ograniczonym, jednak do momentu dotknięcia przez piłkę obręczy nie dotknie podłoża tego obszaru, to taki rzut należy traktować jako rzut wolny oddany zgodnie z przepisami?
2. Załóżmy taką sytuację:

A ---|
       |30 cm (ogólniej: niewielka lub bardzo niewielka odległość)
       B

oraz załóżmy, że piłkę w tej sytuacji posiada zawodnik A znajdując się w szybkim biegu. Zawodnik B przesuwa się w lewo i zdąża zająć początkową legalną pozycję obronną (obie stopy na podłożu) torując drogę zawodnikowi A zanim dochodzi do zderzenia zawodników. Następnie zawodnik A zderza się z zawodnikiem B. Czy w tym przypadku faul popełnia zawodnik A czy zawodnik B?
3. Załóżmy, że zawodnik łapie piłkę po własnym kozłowaniu. Czy jeżeli pokieruje on piłką w ten sposób, że dotknie ona dłoń zawodnika drużyny przeciwnej, to:
a. po wypuszczeniu przez siebie piłki z rąk (wypuszczenie piłki z rąk dokładnie w momencie dotknięcia piłką dłoni przeciwnika) może wznowić kozłowanie?
b. w ogólności (tj. nawet bez wypuszczania przez siebie piłki z rąk) może wznowić kozłowanie?
4. Załóżmy, że zawodnicy A i B grają w jednej drużynie, a zawodnik C w drużynie przeciwnej. Piłkę ma zawodnik C, zawodnik A kryje zawodnika C. W pewnym momencie zawodnik B zajmuje pozycję pomiędzy zawodnikami A i C przyjmując początkową legalną pozycję obronną (obie stopy na podłożu; innymi słowy - po prostu zwykła zasłona). Czy teraz:
a. celowa próba (siłowego) przesunięcia przez zawodnika C zawodnika A wstecz (tj. popychanie go w kierunku zawodnika A) jest faulem?
b. niecelowa próba (siłowego) przesunięcia przez zawodnika C zawodnika A wstecz (jw.) jest faulem?
5. Załóżmy, że zawodnik A gra w drużynie przeciwnej niż zawodnik B. Dalej, załóżmy, że zawodnik A porusza się z piłką w kierunku zawodnika B. Czy:
a. zawodnik B może zablokować to postępowanie zawodnika A w przód poprzez wystawienie dwóch rąk do przodu?
b. zawodnik B może zablokować to postępowanie zawodnika A w przód poprzez wystawienie jednej ręki do przodu?
c. ewentualnie czy a lub b jest dozwolone, jeśli ma cechy asekuracji przed kontuzją?
6.

- np. zawodnik z 0:07 .

Przy czym najlepiej zwolnić tempo video do 0.25, inaczej może to być trudno widoczne. W momencie złapania piłki zawodnik będąc w biegu ma prawą stopę na podłożu. Następnie opada na lewą stopę (prawa w powietrzu). Następnie dostawia prawą, wybija się z dwóch nóg i oddaje rzut (przed opadnięciem którejkolwiek ze stóp na podłoże). To samo zawodnik 0:15 - w momencie otrzymania piłki będąc w biegu ma lewą stopę na podłożu, następnie ląduje na prawą (lewa w powietrzu), dostawia lewą (tego akurat nie widać, bo jest przesłonięty przez innego zawodnika, ale jest to jasne) i wybija się z dwóch stóp.
a. Czy przed wprowadzeniem do FIBA kroku zerowego, tak wykonane zatrzymania na dwa tempa byłyby zgodne z przepisami?
b. Czy gdyby sytuacja była całkowicie identyczna poza tym, że zawodnik złapałby piłkę po kozłowaniu jej przez siebie (a nie otrzymał jej z podania), to coś by to zmieniało?

Edytowane przez JackBarry

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

  • Ostatnio przeglądający   0 użytkowników

    Brak zarejestrowanych użytkowników przeglądających tę stronę.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...