Skocz do zawartości

JackBarry

Użytkownik
  • Liczba zawartości

    6
  • Rejestracja

  • Ostatnia wizyta

Reputacja

1

Ostatnie wizyty

Blok z ostatnimi odwiedzającymi dany profil jest wyłączony i nie jest wyświetlany użytkownikom.

  1. JackBarry

    Przepisy II

    Cześć, ponownie mam pewne wątpliwości odnośnie przepisów - czy pomożecie rozstrzygnąć? Prosiłbym też o przedstawienie różnic pomiędzy ligą europejską a NBA, jeśli takie istnieją w kontekście poniższych: 1. ani przepisy FIBA ani przepisy NBA nie zabraniają wyskoku przy oddawaniu rzutów wolnych ("osobistych"). W obu przypadkach znajduje się natomiast przepis, który mówi, że: - FIBA: "[ Zawodnik] Nie dotknie linii rzutów wolnych, ani nie wejdzie w obszar ograniczony do momentu, kiedy piłka wpadnie do kosza lub dotknie obręczy" (FIBA Oficjalne Przepisy Gry w Koszykówkę 2018, przepis 43.2.3, podpunkt 4; https://plk.pl/internalfiles/fckfiles/file/dokumenty/regulaminy2018_19/Oficjalne Przepisy Gry w Koszykówkę 2018.pdf) - NBA: "The free throw shooter may not step over the plane of the free throw line until the ball touches the basket ring, backboard or the free throw ends" (2018-19 NBA Rulebook, 9.I.b; https://official.nba.com/rule-no-9-free-throws-and-penalties/). Problem jest taki, że nie jest sprecyzowane, czym jest "wejście w obszar ograniczony". Jako, że (normalnie w grze) wybicie piłki znajdującej się faktycznie poza linią autu przez zawodnika znajdującego się również faktycznie poza linią autu, ale mającego obie stopy w powietrzu w ten sposób, że wraca on obiema stopami na boisko jest uznawane przez przepisy za legalne wybicie piłki, można dojść do wniosku, że w przypadku oddawania rzutów wolnych jest analogicznie. Tak więc pytanie: - czy jeżeli przy oddawaniu rzutów wolnych zawodnik wykona wyskok do przodu w ten sposób, że znajdzie się faktycznie nad obszarem ograniczonym, jednak do momentu dotknięcia przez piłkę obręczy nie dotknie podłoża tego obszaru, to taki rzut należy traktować jako rzut wolny oddany zgodnie z przepisami? 2. Załóżmy taką sytuację: A ---| |30 cm (ogólniej: niewielka lub bardzo niewielka odległość) B oraz załóżmy, że piłkę w tej sytuacji posiada zawodnik A znajdując się w szybkim biegu. Zawodnik B przesuwa się w lewo i zdąża zająć początkową legalną pozycję obronną (obie stopy na podłożu) torując drogę zawodnikowi A zanim dochodzi do zderzenia zawodników. Następnie zawodnik A zderza się z zawodnikiem B. Czy w tym przypadku faul popełnia zawodnik A czy zawodnik B? 3. Załóżmy, że zawodnik łapie piłkę po własnym kozłowaniu. Czy jeżeli pokieruje on piłką w ten sposób, że dotknie ona dłoń zawodnika drużyny przeciwnej, to: a. po wypuszczeniu przez siebie piłki z rąk (wypuszczenie piłki z rąk dokładnie w momencie dotknięcia piłką dłoni przeciwnika) może wznowić kozłowanie? b. w ogólności (tj. nawet bez wypuszczania przez siebie piłki z rąk) może wznowić kozłowanie? 4. Załóżmy, że zawodnicy A i B grają w jednej drużynie, a zawodnik C w drużynie przeciwnej. Piłkę ma zawodnik C, zawodnik A kryje zawodnika C. W pewnym momencie zawodnik B zajmuje pozycję pomiędzy zawodnikami A i C przyjmując początkową legalną pozycję obronną (obie stopy na podłożu; innymi słowy - po prostu zwykła zasłona). Czy teraz: a. celowa próba (siłowego) przesunięcia przez zawodnika C zawodnika A wstecz (tj. popychanie go w kierunku zawodnika A) jest faulem? b. niecelowa próba (siłowego) przesunięcia przez zawodnika C zawodnika A wstecz (jw.) jest faulem? 5. Załóżmy, że zawodnik A gra w drużynie przeciwnej niż zawodnik B. Dalej, załóżmy, że zawodnik A porusza się z piłką w kierunku zawodnika B. Czy: a. zawodnik B może zablokować to postępowanie zawodnika A w przód poprzez wystawienie dwóch rąk do przodu? b. zawodnik B może zablokować to postępowanie zawodnika A w przód poprzez wystawienie jednej ręki do przodu? c. ewentualnie czy a lub b jest dozwolone, jeśli ma cechy asekuracji przed kontuzją? 6. - np. zawodnik z 0:07 . Przy czym najlepiej zwolnić tempo video do 0.25, inaczej może to być trudno widoczne. W momencie złapania piłki zawodnik będąc w biegu ma prawą stopę na podłożu. Następnie opada na lewą stopę (prawa w powietrzu). Następnie dostawia prawą, wybija się z dwóch nóg i oddaje rzut (przed opadnięciem którejkolwiek ze stóp na podłoże). To samo zawodnik 0:15 - w momencie otrzymania piłki będąc w biegu ma lewą stopę na podłożu, następnie ląduje na prawą (lewa w powietrzu), dostawia lewą (tego akurat nie widać, bo jest przesłonięty przez innego zawodnika, ale jest to jasne) i wybija się z dwóch stóp. a. Czy przed wprowadzeniem do FIBA kroku zerowego, tak wykonane zatrzymania na dwa tempa byłyby zgodne z przepisami? b. Czy gdyby sytuacja była całkowicie identyczna poza tym, że zawodnik złapałby piłkę po kozłowaniu jej przez siebie (a nie otrzymał jej z podania), to coś by to zmieniało?
  2. JackBarry

    Przepisy

    Nie o to mi chodziło - tak, jak pisałem w nawiasie, nie chodziło mi o błąd sędziego. Chodziło mi o sytuacje, gdy sędzia niejako wprowadza swoją zasadę, iż zawodnik w dwutakcie jest nietykalny i ją realizuje - na podobnej zasadzie na jakiej np. tolerowane są (z tego, co słyszałem) błędy kroków w NBA czy niektórzy sędziowie dopuszczają szczególnie agresywną grę. Zdaję sobie sprawę, że z formalnego punktu widzenia to dalej błąd sędziego, ale jest to już zupełnie inna sytuacja niż zwykła pomyłka lub zła ocena sytuacji na boisku. A ogólniej - czy są sędziowie, którzy wprowadzają na boisku (z premedytacją) jakieś własne zasady lub nie stosują którychś istniejących przepisów (przy czym dopuszczanie ostrej gry to raczej względne kryterium, chodzi mi raczej o jakąś dość ewidentną niezgodność z przepisami)?
  3. JackBarry

    Przepisy

    OK, a czy zdarzają się takie sytuacje (w sensie np. czy są tacy sędziowie / takie ligi; tj. nie chodzi mi tu o błąd sędziego), że sędzia odgwizduje w takiej sytuacji błąd broniącego pomimo tego, że ten już dużo wcześniej (powiedzmy jeszcze przed złapaniem piłki przez zawodnika atakującego) ustawił nieruchomą zasłonę zawodnikowi w dwutakcie?
  4. JackBarry

    Przepisy

    Ale czy to nie będzie wtedy faul atakującego?
  5. JackBarry

    Przepisy

    Wyedytowałem swój ostatni post, tak żeby było po kolei i dodałem kilka nowych pytań. Nie, źle napisałem, chodziło mi o to, że " Ale w sytuacji, gdy dochodzi do kontaktu pomiędzy zawodnikiem strony atakującej posiadającym piłkę a obrońcą, to chyba każdy kontakt uznawany jest za faul (bądź to atakującego, bądź to obrońcy)"?
  6. JackBarry

    Przepisy

    Cześć, wielkie dzięki za odpowiedzi. Czy w przedszkolu, to nie wiem, natomiast o tej "zasadzie" usłyszałem od kolegi podczas gry "na ulicy". Bardzo się zdziwiłem, gdyż w życiu nie słyszałem o takim przepisie. Dla uściślenia, jak to dokładnie wygląda: zawodnik A łapie piłkę oburącz i następnie unosi ręce (i tym samym również piłkę) do góry, a następnie zgina ramiona do tyłu. Zgodnie z tą zasadą, którą ktoś mi powiedział, stojąc za zawodnikiem A (czy to miałoby się tyczyć też zawodnika stojącego przed zawodnikiem A już nie pamiętam) i tak nie można mu wybić piłki z rąk. Ale rozumiem, że to jakiś całkowicie lokalny wymysł, bez żadnego odniesienia do faktycznych przepisów? OK, w ogólności to słyszałem, że "zawodnik w dwutakcie jest szczególnie chroniony - tj. każdy kontakt z takim zawodnikiem jest przewinieniem strony broniącej". Wiem już, że to nieprawda, ale czy ma to w ogóle jakiekolwiek odniesienie do rzeczywistości (tj. czy faktycznie zawodnik będący w dwutakcie ma jakieś szczególne przywileje z punktu widzenia przepisów)? Ale w sytuacji, gdy dochodzi do kontaktu pomiędzy zawodnikiem strony atakującej a obrońcą, to chyba każdy kontakt uznawany jest za faul (bądź to atakującego, bądź to obrońcy)? Jeśli tak, to granice faulu nie są uniwersalne - więc raczej trudno na tej podstawie powiedzieć, jakie zachowania są dozwolone, a jakie nie. Hehe, tylko mnie takiego sposobu (złapanie piłki, gdy dajmy na to lewa noga jest w powietrzu, następnie opadnięcie na lewą stopę, wykonanie kroku prawą nogą i następnie wykonanie kroku lewą nogą wraz z wyskokiem i rzutem) uczono już lata temu. Ja ten dwutakt początkowo robiłem w ten drugi sposób (złapanie piłki, gdy dajmy na to lewa noga jest w powietrzu, następnie opadnięcie na lewą stopę, wykonanie kroku prawą nogą i już teraz wraz z wyskokiem i rzutem), ale wf-istka mówiła wtedy, że przy dwutakcie robię "jeden krok". Mogłoby być tak, że ten pierwszy krok po prostu nie był dla niej widoczny, ale... jak się jej pytałem, czy postawienie stopy na ziemi zakańczające ten krok w trakcie którego złapało się piłkę nie liczy się jako pierwszy krok, to odpowiadała, że "nie, nie liczy się - jako pierwszy liczy się dopiero następny". Po kilku latach inna wf-istka i identyczna sytuacja. Co więcej, jak chodziłem na boisko i robiłem dwutakt tym prawidłowym wg mnie sposobem, to też słyszałem od kolegów, że przy dwutakcie robię jeden krok. Tak sobie pomyślałem teraz, że może w koszykówce kobiet od dawna był dopuszczony krok zerowy i te wf-istki tak uczyli i potem one też tak uczyły nie będąc świadomymi, że w koszykówce mężczyzn zasady dotyczące wykonywania dwutaktu są inne... ale patrz zdanie wyżej. Czy mógłbyś rozwinąć to "względnie"? Tzn. jak rozumiem zależy to od interpretacji sędziego - czy spotkałeś się zatem z taką sytuacją, że sędzia odgwizdał błąd kozłowania ze względu na kozłowanie z trzymaniem piłki zbyt "z dołu"? Jeśli tak, czy mógłbyś podać linka do filmu przedstawiającego taką sytuację?
  7. JackBarry

    Przepisy

    Cześć, mam pewne wątpliwości dotyczące przepisów - czy pomożecie rozstrzygnąć? Prosiłbym też o przedstawienie różnic pomiędzy ligą europejską a NBA, jeśli takie istnieją w kontekście poniższych: 1. zawodnik A kozłuje piłkę lewą ręką, po jego prawej znajduje się zawodnik B. Zawodnik A wyciąga prawą rękę przed siebie i trzyma ją w ten sposób, aby uniemożliwić dostęp do piłki zawodnikowi B. Czy tego rodzaju blokowanie dostępu przez zawodnika A jest zgodne z przepisami? 2. zawodnik znajduje się w " legalnej pozycji obronnej, gdy mając obie stopy na podłożu stoi przodem do przeciwnika" (za polską wikipedią), dalej można doczytać, że obrońca z tej pozycji może poruszać się do tyłu / na boki. Jednak jak traktować to dosłownie, to wychodzi na to, że po minięciu przez atakującego (zawodnik A) kryjącego go zawodnika obrony (zawodnik B), zawodnik B nie może nawet gonić zawodnika A. Jednakże znów na wikipedii napisane jest, że " Oceniając sytuację blok/szarża zawodnika z piłką, sędzia powinien kierować się następującymi zasadami: " - czy zatem należy rozumieć, że w opisanym w poprzednim zdaniu przypadku ominięcia ten przepis nie uniemożliwia zawodnikowi B gonienia zawodnika A, gdyż nie dochodzi tu do kontaktu (faktycznie to sprawa jest trudniejsza, bo może dojść np. do kontaktu bokiem, ale ten aspekt na razie ignoruję)? 3. czy prawdą jest, że zawodnikowi trzymającemu piłkę oburącz (normalnie w grze, tj. nie mam na myśli wyrzutu z autu, czy po faulu) za sobą nie może zgodnie z przepisami wybić piłki: a) gracz stojący przed nim, b) gracz stojący za nim? (Jeśli a) i b) są prawdziwie, to oczywiście wychodzi na to, że wtedy w ogóle nie można mu wybić piłki), 4. Czy prawdą jest, że jeżeli zawodnik A biegnie kozłując piłkę, zaś zawodnik B stoi nieruchomo na drodze zawodnika A i dochodzi do kontaktu tych zawodników, to a) w przypadku, gdy A był w dwutakcie to orzeka się, iż zawodnik B popełnił faul, b) w każdym innym przypadku orzeka się, iż zawodnika A popełnił faul? 5. Zgodnie z polską wikipedią dwutakt "polega na zrobieniu dwóch ostatnich kroków przed oddaniem rzutu w specyficzny sposób - w trakcie pierwszego (długiego) łapie się piłkę w ręce, a w trakcie drugiego (o połowę krótszego) już się nie kozłuje". Gdy jednak ćwiczyliśmy dwutakty na wf-ie, nauczyciel wymagał, aby po złapaniu piłki wykonać jeszcze jeden krok i następnie drugi krok z jednoczesnym wybiciem i oddaniem rzutu do kosza. Aby jeszcze lepiej to unaocznić: zawodnik biegnie kozłując piłkę i w momencie, gdy ma np. lewą stopę jeszcze w powietrzu łapie piłkę, następnie "spada" na tę lewą stopę, następnie wykonuje krok (dalej w biegu) prawą nogą i następnie znów lewą już z wybiciem i rzutem. Tak więc ściśle to wychodzą tu nie 2 kroki, ale 2 kroki z hakiem. Czy drugi sposób wykonywania dwutaktu jest faktycznie zgodny z przepisami? 6. Czy dozwolone jest siłowe przepychanie pod koszem np. (głównie) w celu zajęcia dobrej pozycji do zebrania piłki? Jeśli tak, to gdzie są granice legalności tego typu walki siłowej? 7. Czy po dwutakcie zamiast wykonywać rzut można piłkę podać (bez odbijania od tablicy)? 8. Czy po otrzymaniu piłki od zawodnika z tej samej drużyny można, bez wykonania kozła, wykonać dwutakt: a) jeśli wcześniej stało się nieruchomo w miejscu, b) jeśli wcześniej już było się w biegu? Podobnie, czy po przejęciu piłki od przeciwnika można od razu (tj. bez wykonania kozła) wykonać dwutakt? 9. Czy dozwolone jest kozłowanie piłki poprzez niejako "łapanie jej od dołu" ( https://www.youtube.com/watch?v=PQGXa1Xutr4 - 2:19 - 2:23).
×
×
  • Dodaj nową pozycję...